8.30 |
Dagen inleds med kaffe/te, smörgås och registrering |
9.30 |
Föreläsare: Marie Wendin - Utbildare och föreläsare inom etik, värdegrund, socialdokumentation och kvalitetsdokumentation. En föreläsning med genomgång av det viktigaste i de nya föreskrifterna SOSFS 2014:5 samt lite tips/råd för säkrare biståndsbeslut. Marie Wendin är mycket uppskattad för sitt arbete med handledning för chefer och medarbetare/ psykoterapi/olika organisations- och konsultuppdrag. |
10.30 |
Fika och mingel med utställarna |
11.00 |
Föreläsare: Marie Wendin - Utbildare och föreläsare inom etik, värdegrund, social dokumentation och kvalitetsdokumentation. Marie fortsätter sin föreläsning. Får man ha visionära/ouppnåeliga mål för sitt liv när man har stöd med LSS? Vilka utmaningar blir det för tjänstemän och personal vad gäller krav i SOSFS på mål och uppföljning? |
12.00 |
Lunch |
13.15 |
Föreläsare: Håkan Svensson - En av världens få sjukgymnaster med CP-skada. Målet har han uppnått genom att vända upp och ner på begreppet handikappad, genom att ifrågasätta gamla invanda tankesätt och hitta nya lösningar. Den pojke som under sin barndom inte vågade prata med någon annan än sin mamma, står idag på scenen för att dela med sig av sitt liv. Publiken får möta en ung man som tagit sig ur en mångårig depression, som trotsat de myndigheter och auktoriteter som haft synpunkter på hans livsval. Hans berättelse tar oss genom skratt och tårar, men den landar också i insikten att vi faktiskt kan förvalta det ess i rockärmen vi alla bär på. |
14.00 |
Fika och mingel med utställarna |
14.45 |
Tydliggörande pedagogik vid utmanande beteende Föreläsare: Louise Ardoris - Utbildare och föreläsare på NimbusAkademin, Lund Louise Ardoris har lång erfarenhet inom LSS-området, hon både handleder och utbildar bl.a. personal som arbetar med personer med kognitiva funktionsnedsättningar. "Tydliggörande pedagogik vid utmanande beteende" - Utmanande beteenden (beteenden som är utmanande och/eller begränsande för personen och/eller omgivningen) uppstår ofta när vår kommunikation inte räcker till, när vi blir överbelastade, eller när bilden vi har i huvudet inte stämmer överens med verkligheten. Tydliggörande pedagogik kan vara bron som gör att vi når fram till varandra. |